Belgisch voetbal samen tegen online haat
Toby Alderweireld, Bram Van Driessche, Mariam Toloba, Séverine Parlakou en Faris Haroun zetten schouders onder straffe campagne.
De Pro League, de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB), ACFF en Voetbal Vlaanderen strijden met het Come Together-actieplan tegen discriminatie en racisme in het Belgisch voetbal. Haatspraak stopt evenwel niet aan de zijlijn, maar zet zich steeds vaker online verder. Daarom lanceert de Belgische voetbalfamilie in de maand maart een reeks sensibiliseringsvideo’s, waarin onder meer Toby Alderweireld en presentatrice Séverine Parlakou hun verhaal vertellen. De Pro League deelt daarnaast een handleiding met tips die atleten, jongeren en bij uitbreiding iedereen beschermen tegen online haat.
Vandaag organiseren de KBVB, de Pro League, Voetbal Vlaanderen en ACFF de conferentie Because We Care, om ideeën en actieplannen uit te wisselen over sociaal-maatschappelijke en milieugerelateerde thema’s. Deze vindt al voor het derde jaar op rij plaats. Naar goede gewoonte trappen we tijdens die conferentie de campagnes tegen racisme en discriminatie in het voetbal af.
In coproductie met Eleven DAZN werkte de Pro League aan een digitale campagne waarin schermgezicht Séverine Parlakou, voetbalster Mariam Toloba van Standard Fémina, beloftencoach Faris Haroun van Royal Antwerp FC en scheidsrechter Bram Van Driessche zich uitspreken tegen het exponentieel groeiende fenomeen van online haatberichten. Dat levert een straffe spot op die de komende weken online en op televisie te zien zal zijn.
In de video, die verschillende afgeleiden heeft op social media, lezen de vier moedige hoofdrolspelers haatboodschappen in die ze het voorbije jaar zelf ontvangen hebben op social media. Dat levert confronterende beelden met één duidelijke boodschap: online haat kwetst en dat horen we als warme voetbalfamilie niet te accepteren. Daarom scharen we ons achter de oproep om ermee te stoppen.
Daarnaast wordt de gekende campagne met de tattoos opnieuw op de wereld losgelaten. Vorig jaar lag de focus op de vaakst gemelde vormen van discriminatie: racisme, homofobie en seksisme. Naar aanleiding van onder andere de berichten die Toby Alderweireld, kapitein van Royal Antwerp FC, na de titelmatch van vorig seizoen via sociale media heeft ontvangen, heeft de KBVB beslist de campagne uit te breiden naar de strijd tegen online haatspraak.
“Ik begrijp dat mensen boos kunnen zijn als hun favoriete club verliest, dat ze via sociale media iets sturen. Maar er zijn grenzen. Iemand bedreigen gaat een brug te ver, en kunnen we niet accepteren. De daders moeten beseffen dat ze kunnen worden gesanctioneerd, ze mogen niet het gevoel hebben dat ze veilig zitten achter hun computer. Je mag boos zijn, kwaad zijn, zelfs haat hebben voor iemand. Maar hou dat voor jezelf!” - Toby Alderweireld
In de campagnevideo vertelt Alderweireld hoe hij de haatberichten heeft ervaren. En net zoals bij de andere slachtoffers, symboliseert de tattoo op Toby’s gezicht dat hij getekend is door wat hem is overkomen.
Met de uitgebreide campagne stelt de Belgische voetbalfamilie haatspraak aan de kaak, en wil het bewustzijn rond de problematiek verhogen. Maar daar blijft het niet bij, want ook op repressief vlak worden er stappen gezet. In samenwerking met de FOD Binnenlandse Zaken en de politie schakelt het Belgisch voetbal een versnelling hoger. Op de website cometogether.be worden slachtoffers geïnformeerd over hoe ze de instellingen van hun sociale media kunnen aanpassen om haatspraak tegen te gaan. Er wordt ook uitgelegd hoe slachtoffers haatspraak kunnen melden bij de politie.
Handleiding tegen online haat
Alle expertise en kennis die we rond het thema opgedaan hebben, willen we delen met onze (amateur)clubs, voetballers, maar ook met andere sportfederaties en bij uitbreiding de brede maatschappij. Daarom brengt de Pro League in samenwerking met de KBVB eind maart een handleiding uit, met tips om je te beschermen tegen online haat op de meest courante socialemediaplatformen.
Daarnaast tonen we ook wat organisaties zelf kunnen doen om haatberichten te voorkomen en hoe ze veelplegers het best kunnen rapporteren. De handleiding werd opgesteld met de steun van het expertisecentrum tegen racisme CEJI, de politie, Binnenlandse Zaken en Unia, maar ook met de hulp van Meta, TikTok en Google.
De Belgische voetbalfamilie neemt – in het kader van het Come Together-actieplan – blijvend initiatieven om racisme, discriminatie en haatspraak te bannen. En die aanpak lijkt te werken. In 2021 lanceerden de KBVB, de Pro League, Voetbal Vlaanderen en het ACFF, een meldpunt voor discriminerende en racistische feiten. In het voetbalseizoen 2022-2023 vonden 452 mensen de weg naar dat meldpunt. In 2021-2022 waren dat er 372.