Woensdag trokken twintig Belgische profclubs op uitnodiging van de Pro League en haar partners Decathlon en AB InBev naar Rijsel om inspiratie op te doen over een meer duurzaam voetbal. Samen met ook het Nederlandse FC Twente en het Franse LOSC Lille leerden ze bij over mobiliteit en circulariteit, twee kernthema’s die centraal staan in het duurzaamheidsbeleid van onze clubs.
In Kipstadium, Decathlons innovatief multisportcomplex, gingen clubs en experten van onder meer de Johan Cruijff Arena met elkaar in gesprek over duurzame oplossingen die ze kunnen integreren in de dagelijkse werking en matchday operations. Onze officiële balpartner Decathlon wil daarin een proactieve rol opnemen en deelde naast expertise ook demo’s van de tests die worden ontwikkeld om de kwaliteit en duurzaamheid van nieuwe sportproducten te valideren.
“In lijn met ons langetermijnengagement voor een duurzame sport heeft Decathlon België, in samenwerking met zijn partners, een innovatief project gelanceerd om de ecologische impact van de Pro League-clubs te meten en te verkleinen. We zijn trots om de Belgische clubs te ontvangen in het Kipstadium in Lille, het hart van onze locatie voor productontwikkeling voor een dag vol uitwisseling en collectieve reflectie. Het evenement biedt de kans om samen concrete oplossingen te ontwikkelen en een basis te leggen voor een ambitieus actieplan om hun impact op het milieu te verkleinen. Het doel is om een duurzame transformatie van sport op alle niveaus te inspireren, zowel in de praktijk als in het ontwerp van producten. Met dit project willen we aantonen dat sportieve excellentie en het beschermen van onze planeet hand in hand gaan bij het vormgeven van de sport van morgen”, klinkt het bij Decathlon.
Gezamenlijke ambities
De inspiratietrip kadert in de gemeenschappelijk uitgesproken doelstellingen van de Pro League en partners AB InBev en Decathlon om de keten van het voetbal duurzamer te maken. Deze doelstellingen werden geconcretiseerd in een collectief duurzaamheidsplan. Met de hulp van expertisepartners More2Win en Bloom Up brengen onze clubs hun ecologische impact in kaart en zetten ze een traject op om deze te verkleinen.
AB InBev vindt het belangrijk om samen te werken aan een duurzamere toekomst: "Bij AB InBev is duurzaamheid geen aparte strategie, maar een fundamenteel onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Door de krachten te bundelen, kunnen we een grotere en langdurige impact creëren en tegelijk Belgische voetbalclubs ondersteunen bij het ontwikkelen van een duurzamer beleid. Samen werken we aan een concreet stappenplan dat profclubs praktische handvatten biedt om de toekomst van het Belgische voetbal duurzamer te maken."
Voor de Pro League ligt de waarde van het project niet enkel in de ecologische doelstellingen, maar ook in de samenwerkingen. Via de clubs zullen we het draagvlak voor dit project nog versterken, door ook fans en lokale stakeholders mee te nemen in dit traject. “Duurzaamheid in het voetbal vraagt een gezamenlijke aanpak. Daarom zijn we blij met deze samenwerking met twee van onze voornaamste commerciële partners. Clubs spreken de lokale gemeenschap sterk aan. Deze aantrekkingskracht willen we inzetten om supporters, partners en lokale overheden mee te nemen in deze objectieven. Onze clubs gaan aan de slag om hun voetafdruk in kaart te brengen en gerichte reductiemaatregelen uit te werken. Door te communiceren over deze trajecten, willen we onze stakeholders meenemen in dit verhaal en aanzetten om de handen in elkaar te slaan.”