Deze samenwerking kadert binnen de pijler bescherming en welzijn van ons beleidsplan Football & Social Responsibility, een thema dat voor het eerst expliciet opgenomen wordt in de licentievoorwaarden voor profclubs. Door expertisepartners als Child Focus te betrekken, ondersteunen we onze jeugdwerkingen in de uitwerking van een doeltreffend safeguardingbeleid.
Sociale media maken vandaag integraal deel uit van het leven van jongeren, zeker binnen het voetbal. Voetballers in de elitejeugdwerkingen zijn vaak heel actief online en bouwen al op jonge leeftijd een groot publiek uit op sociale media. Die online zichtbaarheid brengt kansen met zich mee, maar houdt ook risico’s in. Daarom willen we onze clubs beter informeren en wapenen om hun jongeren optimaal te beschermen. De focus ligt op twee belangrijke thema’s.
Tijdens infosessies en workshops deelt Child Focus haar expertise rond online veiligheid, met bijzondere aandacht voor thema’s als grooming, sexting en sextortion. We benaderen de digitale wereld daarbij positief, want anno 2025 maken sociale media en internet gewoon deel uit van de identiteit van jongeren. Onze gezamenlijke missie is om jongeren, ouders, coaches en clubmedewerkers de juiste tools aan te reiken om hier op een gepaste manier mee om te gaan. De inzichten van Child Focus helpen onze clubs om een doordacht en preventief safeguardingbeleid uit te werken.
Naast online veiligheid ligt de focus ook op het mentaal welzijn van jongeren. Met de ‘Max’-campagne wil Child Focus ervoor zorgen dat elk kind een vertrouwenspersoon kan aanduiden, waarbij hij of zij altijd terechtkan met kleine of grote zorgen. De Pro League ondersteunt de Max-campagne en de ambitie van Child Focus om dit een breed bekend begrip te maken, vergelijkbaar met de Bob-campagne voor verantwoord rijgedrag. Binnen onze jeugdwerkingen maken we er daarom elk voetbaltalent attent op dat een vertrouwenspersoon belangrijk is.