Professionalisering Lotto Super League: tactische camera’s in alle stadions
De komende weken worden alle speelterreinen van onze vrouwenteams uitgerust met de nieuwste tactische camera’s. De installatie kadert in het innovatietraject dat de Pro League in oktober lanceerde, met ook de uitbouw van een geavanceerde dataplatform voor alle Pro League-clubs. De technologische investeringen in de Lotto Super League zijn een grote stap vooruit in de professionalisering van onze vrouwencompetitie.
De komende vijf seizoenen maken alle teams in de Lotto Super League gebruik van tactische camera’s van het Zweedse bedrijf Spiideo. Deze innovatieve camera’s dienen niet alleen voor tactische analyses, maar bieden ook de mogelijkheid om wedstrijden live te streamen. Hierdoor krijgen clubs een krachtig hulpmiddel om hun speelwijze te analyseren en fans een betere toegang tot hun matchen te bieden.
Naast beeldmateriaal worden event- en trackingdata verzameld. SciSports, een toonaangevend bedrijf op het gebied van sportstatistiek, zal data genereren op basis van de tactische beelden. De inzichten over spelersbewegingen, balcontacten en wedstrijdstatistieken, zijn een waardevolle bron van informatie voor trainers, analisten en fans.
Gecentraliseerd dataplatform
Alle beelden en data worden opgeslagen in een dataplatform, waar clubs snel en eenvoudig toegang hebben tot cruciale momenten uit de wedstrijden. Onze data-analisten analyseren zo onmiddellijk belangrijke fases om te gebruiken in hun voorbereiding of nabesprekingen.
Vanaf volgend seizoen wordt dit project verder geïntegreerd in een gecentraliseerd Pro League-dataplatform, waarop alle gegevens en beelden van zowel jeugdteams als A-teams worden gedeeld. Deze uniformiteit in dataopslag en toegang versterkt de samenwerking tussen de verschillende niveaus van het Belgisch voetbal.
Project Calcia
Deze innovatie kadert binnen Project Calcia, een gezamenlijke samenwerking tussen de Pro League en de Belgische voetbalbond die tot doel heeft het vrouwenvoetbal in ons land verder te professionaliseren. Dankzij deze investering in technologie en data worden de clubs in de Lotto Super League niet alleen sterker op het veld, maar ook commercieel gaan ze erop vooruit.